Lunta eikä juuri muuta

Viime viikkoina lunta on satanut kovasti täällä Etelä-Suomessa. Lumi on nyt suojaviikon jälkeen kovaa ja tiivistä, sekä tienpinnat jäisellä polanteella. Joulukuussa oli tullut noin 50 tuntia Fordiin, oli jo aika lisätä litran verran öljyäkin koneeseen.

Otin lisäksi kattokeikan, noin 1200 neliömetriä paksua lunta saumapeltikatolla, tuli opetelluksi valjaiden käyttö ja saumapeltikatolla pysyminen sauman päälle astumalla, ja vajaan viikon aikana tulikin tuo “rinteen kapuaminen” tutuksi. Lumenkuljettelua pois seinän vierestä tuli saman verran kuin viime vuoden helmikuulla. Mihin tämän lumen kanssa vielä joutuukaan ?

Ford on toiminut hyvin, onpa lähtenyt pikkupakkasella “lennosta” käyntiinkin. Kuitenkin käynti on epätasaista ja savuttavaa kylmänä, siksi mielellään pidän lohkolämmitintä päällä. Vahteistoöljyt ovat liian jäykät. Vilkkukatkaisin suli suojakelillä, eli siinäkin suhteessa sähköpuoli on pysynyt ehjänä. Liikenneketjut laitettiin kollegan autopesulassa, siinä piti taas vähän rapsuttaa päätä, että ymmärsi, miten ne nyt taas kiristettiinkään. Yksi S-koukku putosi lumia ripustellessa, paikkasin sen liitoksen isomman ketjun korjauslenkillä, Auki ei sitten myöskään saa ilman tuurnaa. Reikäterä laskettiin alemmas ja pultit uusittiin, olipa niiden vanhojen irrotuksessa hommansa ! Lopuksi keksittiin porata 5 mm kuusiokoloavaimelle reikä kupukantaan ja estettiin sillä avaimella siis pultin pyöriminen sijassaan, niin mutteri lähti pulttiikoneella pois.

Vuodentakaisen näyttävimmän ja dynaamisimman lumikonsernin John Deeret seisovat lumikukkulan alla edelleen; on vähän kornia, kun 41 vuotta vanha  Ford tahkoaa naapuritontilla ja uudenkarheat Jontikat seisovat kuurassa metsänreunassa ? Jontikoissa saattaa olla vikaa, niin annoin itselleni erään paikallisen arvella. Ja korjaukset niin kalliita, että pääomia ei enää riittänyt ?

-SS-

Tietoja sarkisi5000

Foortin miäs.
Kategoria(t): Urakointiuutiset. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti